Lekker Tuus neemt nachtzorg hospice over

Texelse Courant, Jeroen van Hattum

Lekker Tuus van Maya Pekel en Anne Zegers neemt de nachtzorg over bij Hospice Texel in Den Burg.

Vrijdagochtend 20 januari werden de handtekeningen gezet onder de samenwerkingsovereenkomst. Dat betekent dat de continuïteit van de zorg in het hospice aan de Anne Frankstraat in Den Burg voor de komende jaren is gegarandeerd.

De nachtzorg (van 23:00 tot 7:00 uur) werd voorheen geleverd door Omring Texel, maar de zorgorganisatie gaf vorig jaar aan dit niet te kunnen blijven inzetten. Omring heeft de eigen medewerkers nodig voor de eigen zorglocaties en thuiszorg, waardoor het voor de organisatie onmogelijk werd om ook dagelijks nachtzorg aan het hospice te blijven leveren.

Dat leverde vorig jaar een complexe tijd op bij het hospice omdat er meerdere keren alternatieven voor de nachtzorg moesten worden gevonden. Dat gebeurde onder meer door familieleden te vragen of zij ’s nachts bij een naaste in het hospice konden blijven slapen, zodat er iemand aanwezig was. Dat druiste echter in tegen het principe dat het hospice er onder meer is om naasten te ontlasten in de zorg.

Er werd met zzp’ers in de zorg gewerkt en het hospice moest op een gegeven moment ook ‘nee’ verkopen aan verzoeken om in het hospice te kunnen verblijven. Dat ging helemaal in tegen het principe van het ‘Bijna Thuis Huis’ waar mensen die naar verwachting niet langer dan drie maanden meer te leven hebben kunnen verblijven.

Het betekende dat er een structurele oplossing gevonden moest worden. Dat moest in de vorm van zorgprofessionals om voor vergoedingen van de zorgverzekeraars in aanmerking te blijven komen. Het hospice had in het verleden al eens samengewerkt met Lekker Tuus van Anne Zegers en Maya Pekel waarna bij hen werd geïnformeerd of er meer mogelijkheden tot samenwerking waren. “De eerdere ervaringen waren goed geweest”, vertelt coördinator Lonneke Legierse van het hospice.

Bij Lekker Tuus hadden ze belangstelling en wilden ze ook graag meewerken om de nachtzorg overeind te houden. Volgens penningmeester Astrid van der Vis van het hospice gaven Maya en Anne aan dat ze – als het nodig zou zijn – ook graag zelf de nachtzorg oppakken en dat was net het laatste zetje om met elkaar in zee te gaan. “Dat gaf vertrouwen voor de toekomst van het hospice. Het afgelopen jaar hebben we er best wel eens wakker van gelegen hoe we de zaken moesten oplossen.”

Volgens Astrid en Lonneke is het prettig dat er kan worden samengewerkt met een Texelse organisatie die eveneens kleinschalig van opzet is. Bij Lekker Tuus hebben ze een paar medewerkers en geldt het principe dat de persoon die zorg nodig heeft centraal staat.

Astrid en Lonneke zeggen begrip te hebben voor Omring en de keuze daar om niet langer de nachtzorg in het hospice op zich te nemen. “Wij zien ook voor welke uitdagingen Omring staat. En het is wel dankzij Omring geweest dat we in 2015 met het hospice konden beginnen omdat zij de nachtzorg wilden leveren.” Overdag zijn er van 7:00 tot 23:00 uur vrijwilligers in het hospice aanwezig om mensen die er verblijven te begeleiden en zo de zorgtaken van hun naasten te verlichten.