Lonneke Legierse nieuwe coördinator

Sinds 1 maart is Lonneke Legierse de nieuwe coördinator van Hospice Texel. Lonneke, 42 jaar oud, is een echte Texelse, geboren en getogen in Oosterend, maar nu woonachtig in Den Burg. Zij is al ruim 25 jaar verbonden met haar partner en samen hebben zij drie zonen. Zij is gedurende 12 jaar werkzaam geweest op de Novalishoeve. Samen met anderen heeft zij het bedrijf opgebouwd tot wat het nu is. Zij verzorgde daar de administratie, de public relations, het kwaliteitsbeleid en tal van andere voorkomende werkzaamheden.

Haar moeder wees haar op de advertentie waarin het hospice vroeg om een nieuwe coördinator. Lonneke was toe aan een nieuwe uitdaging en haar moeder wist dat. Ze was meteen enthousiast. Het hospice is een prachtig initiatief en het leek haar geweldig om samen te werken met de grote groep vrijwilligers en deze waar maar mogelijk te ondersteunen.

Een eerste kennismaking met een aantal vrijwilligers heeft ze al gehad. Toevallig was er eind februari een digitale introductiecursus gepland voor de nieuwe vrijwilligers en het was nog mogelijk om daarbij aan te sluiten. Er waren twee groepen van 9 mensen die elk twee dagdelen van 3 uur getraind werden door een deskundige van de Vereniging van Vrijwilligers Palliatieve Zorg (VPTZ), de landelijke ondersteuningsorganisatie van de hospices in Nederland. Lonneke was erg blij met deze training. De trainer was zeer goed voorbereid en de cursus zat goed in elkaar. De opzet was interactief, dus niet alleen luisteren, maar reageren op vragen en kleine oefeningen doen.

De trainer zette duidelijk in op communicatie en in dat kader was een leuke oefening onderscheid leren maken tussen open en gesloten vragen. Een gesloten vraag stuurt naar een antwoord dat in de vraag al besloten ligt, terwijl een open vraag zo geformuleerd is dat de ander de ruimte krijgt zijn eigen reactie te geven. En dat is een betere aanzet voor een open gesprek. Een voorbeeld: een deelnemer heeft als hobby het rijden met een motor met zijspan. Toen werd gevraagd: vinden jouw kinderen dit tijdverdrijf ook zo spannend? Deze vragensteller werd uitgenodigd haar vraag  om te vormen tot een open vraag en na even nadenken klonk het: wat vinden jouw kinderen van deze hobby? Het antwoord was: niets bijzonders, voor hen is het normaal, omdat ze ermee zijn opgegroeid. Zo werd mooi aangetoond dat het label ‘spannend’ vooral bij de vragensteller leefde en niet bij degene aan wie de vraag werd gesteld.

Tijdens de cursus bleek hoe belangrijk onderlinge ontmoetingen zijn en hoeveel behoefte vrijwilligers hieraan hebben. Het was nu nog digitaal, maar vrijwilligers zagen elkaar en konden op elkaar reageren. En dat was in deze coronatijd al heel wat. Lonneke was onder de indruk. Ze had het gevoel dat ze de betrokken vrijwilligers al echt een beetje had leren kennen en daar was ze blij mee. In coronatijd verdampt de spontane hartelijke ontmoeting, maar dit was binnen de gegeven omstandigheden een goed alternatief.

Lonneke heeft persoonlijk net als veel andere jongere mensen nog niet zo veel ervaring met lijden en dood, hoewel er in haar omgeving natuurlijk ook wel mensen overleden zijn en soms was ze daar ook intensief bij betrokken. Lonneke heeft veel gereisd en kennis gemaakt met andere culturen zoals bijvoorbeeld op Bali. Zij heeft daar ervaren dat leven en dood veel dichter bij elkaar liggen en echt gevoeld dat de dood behoort bij het leven. Die verbinding tussen leven en dood bestaat in onze op maakbaarheid gerichte wereld minder, maar zij denkt dat juist binnen het hospice leven en dood weer meer samen kunnen komen.

Lonneke geeft aan met een open mind aan de slag te gaan. Zij is nieuwsgierig kennis te maken met alle vrijwilligers en verwijzers. Ook was ze aangenaam verrast door de aanwezigheid van het team van waarnemend coördinatoren. Zij kreeg zo het gevoel dat de verantwoordelijkheid samen gedragen en gedeeld kan worden en dat is echt geweldig.