Floor den Boer, jongste vrijwilliger van het hospice

Floor komt vanaf OSG De Hogeberg op het hospice langs voor haar interview. Ze heeft net de laatste toetsweek erop zitten en gaat komend schooljaar over naar 6VWO. Met haar 16 jaren is zij onze jongste vrijwilliger.

Gevraagd naar haar beweegredenen om zich op te geven als vrijwilliger in het hospice, vertelt zij: “Mijn moeder is penningmeester in het bestuur, sinds 2015 kom ik hier dus wel eens over de vloer. Hierdoor kwam ik er al snel achter dat er niets ‘engs’ is aan het hospice. Afgelopen december bleek dat er te weinig vrijwilligers waren en toen kwam ik op het idee om me aan te melden. In plaats van elke avond op m’n telefoon te zitten of te netflixen, kan ik me ook nuttig maken.”

“Ik ga mijn diensten met een bepaalde nuchterheid in, ik kom hier om dingen te leren. Niemand verwacht dat je alles al kan, werd mij verteld tijdens het inwerken. Hierdoor kan ik hier op een ontspannen manier veel opsteken. Het leuke is dat je het samen doet, je kunt sparren met elkaar. Voor mij is het vanzelfsprekend om gewoon te doen wat er gebeuren moet, ik heb van huis uit meegekregen dat het normaal is om mensen te helpen. Ik neem het werk zoals het komt en ga in op de vragen die op me afkomen. Als ik de handen van onze gast insmeer met een crème en zij daarvan geniet, dan geeft dat een goed gevoel.”

“Na een aantal diensten werkte ik op een avond en hoorde ik een geluid uit de gastenkamer en daarna een kreet. Mijn collega en ik vonden onze gast op de grond, ze was gevallen. We kregen haar het bed niet meer in, dus we belden de thuiszorg en terwijl we op hen wachtten, ben ik achter haar gaan zitten. Om haar af te leiden kletsten we wat over tekeningen die in haar kamer hingen. Het geeft een veilig gevoel dat we voor dit soort zaken altijd op de thuiszorgorganisatie of huisarts kunnen terugvallen, of op onze eigen achterwacht.”

“De band die ik met m’n medevrijwilligers opbouw vind ik heel bijzonder, daar had ik in eerste instantie niet op gerekend. Je voert hier gesprekken die je niet vaak voert en de sfeer is hartelijk. En met de meeste gasten heb je het vaak gezellig. Natuurlijk is er ook ruimte voor verdriet, maar meestal zijn de gasten aan het genieten. Van sommigen leer ik van alles, zoals laatst over allerlei verschillende edelstenen. Van mijn collega’s leer ik praktische dingen, zoals bijvoorbeeld hoe ik peer met caramelsaus moet maken en vervolgens mooi moet opmaken.”

“Het werk is hier heel divers, dat vind ik prettig want ik ben erg op zoek naar ervaringen: zorg, gasten en hun naasten, medevrijwilligers, koken. Je pakt op wat er nodig is, je runt het huis voor de vier uren die je dienst duurt. Ik ben blij als iemand me iets vraagt, dat ik iets voor ze kan doen. Dan weet je zeker dat je diegene een plezier doet. Hoe je met een gast omgaat, verschilt per persoon. Dit is ook een interessant aspect aan het werk: je stelt je helemaal open naar de gast en past je aan, alhoewel je tegelijkertijd ook jezelf mag zijn. Belangrijk is om mensen in hun waarde te laten. Wel probeer ik een bepaalde afstand te houden, om na een overlijden niet te emotioneel meegesleurd te worden.”

Het mag duidelijk zijn: Floor is graag bezig, naast school en het werk in het hospice heeft ze ook nog een bijbaan. Ze vroeg speciale vrijstelling aan op school om aan de tweedaagse introductietraining mee te doen die alle nieuwe vrijwilligers volgen. We zijn erg blij met haar jonge energie en nieuwsgierige houding in onze groep.