Van Artsen zonder Grenzen naar Texel

Door Kees Dekkers

Enige maanden terug is Josine Blanksma toegetreden tot het bestuur van het hospice. Tijd om nader kennis met haar te maken. Josine is 40 jaar oud en sinds 2019 werkzaam als huisarts op Texel. Zij is getrouwd en heeft twee kinderen, een jongen en een meisje van vier en zes jaar oud. Gedurende het eerste jaar van haar huisartsenopleiding heeft zij stage gelopen bij dokter Vos. Na afronding van de opleiding tot huisarts heeft zij nog twee jaar als waarnemend huisarts gewerkt in en rond Amsterdam. Toen zij en haar man zich afvroegen waar zij zich meer definitief zouden gaan vestigen, kwam Texel terug in beeld. Samen besloten zij terug te keren naar Texel.

Als huisarts en in combinatie met een gezin met opgroeiende kinderen leidt Josine een druk en soms zelfs hectisch leven. Dan is het fijn dat Texel een rustige omgeving biedt, waarin zij kan genieten van de natuur, van verre uitzichten, het strand en de zee. Die geven haar de gelegenheid om uit te waaien en het hoofd koel te houden. Josine houdt van de kleinschaligheid van Texel met de gemoedelijke sfeer van de kleine gemeenschap. Aangenaam verrast is zij door de vele korte lijntjes, waardoor veel zaken snel geregeld kunnen worden. Dit is misschien ook elders gewoon in kleine gemeenschappen, maar toch heeft zij het nooit eerder zo sterk gezien.

Eerder heeft Josine een aantal jaren bij Artsen zonder Grenzen gewerkt. Vanaf 2011 heeft zij drie missies gedaan naar Zuid Sudan, Centraal India en Oost Congo. Na deze indringende ervaringen is zij gestart met de huisartsenopleiding die zij in 2019 heeft afgerond.

Josine heeft eerder geen ervaring gehad met een hospice, maar in haar vak heeft zij wel affiniteit gekregen met palliatieve zorg, een vorm van zorg die zij erg belangrijk vindt.

Het hospice ligt dichtbij haar praktijk en wanneer een van haar patiënten opgenomen is, loopt zij er gemakkelijk binnen. Toen dokter Waverijn haar vroeg om toe te treden tot het bestuur, heeft zij onmiddellijk ja gezegd. Zij vindt het belangrijk dat er een huisarts in het bestuur zit.

Het hospice heeft zij ervaren als een laagdrempelige instelling waar iedereen welkom is. Zij heeft inmiddels een aantal bestuurlijke bijeenkomsten meegemaakt en die bevallen goed. Ook het bestuur heeft zij als laagdrempelig ervaren. De bestuursleden, ieder met zijn of haar eigen professies, vullen elkaar goed aan. Ieder doet waarin hij of zij goed is. Dit betekent ook dat je binnen het bestuur bij je eigen deskundigheid kunt blijven.

Wie meer wil weten hoe Josine het werk op Texel ervaart, kan terecht bij een podcast waarop onlangs een interview met haar naar buiten is gebracht.