Trainingen voor onze vrijwilligers

In ons hospice leren we en ontwikkelen we ons graag. Nieuwe vrijwilligers volgen een tweedaagse introductietraining, gegeven door een trainer van de VPTZ (Vrijwilligers Palliatieve en Terminale Zorg), de koepelorganisatie waar we lid van zijn. Deze training levert een belangrijke bijdrage aan bewustwording en kennisontwikkeling.

Als feedback werd teruggegeven dat er een vertrouwde sfeer werd gecreëerd en dat men zich veilig voelde om veel met elkaar te delen. Zaken die de training heeft opgeleverd zijn o.a. meer zicht op de eigen verwachtingen t.a.v. het werken in het hospice, veel verbinding en een gevoel van saamhorigheid met de andere vrijwilligers die deelnamen, nieuwe inzichten en het oefenen met bewust zaken van een andere kant bekijken.
Tel daar nog eens een fantastische locatie bij op waar genoeg ruimte was om in subgroepjes voor verschillende oefeningen uit elkaar te gaan en waar we steeds weer in een sfeervolle ruimte samen konden komen en je hebt een heel waardevolle training.

Naast deze basistraining bieden we de ervaren vrijwilligers een verdiepingscursus aan. Het onderwerp kan elk jaar verschillen. Dit jaar was er gekozen voor ‘Zorgvuldig signaleren, luisteren en spreken met aandacht’. Fijn om met mensen die dit vrijwilligerswerk al een aantal jaren vervullen, toch weer een kwaliteitsslag te slaan en een laag dieper met elkaar te geraken. De trainingen zijn een belangrijke plek om ervaringen uit te wisselen, geïnspireerd te raken en voor het vergroten van begrip voor je collega-vrijwilligers, wat de omgang en communicatie vanzelfsprekend ten goede komt.

Verder organiseren we regelmatig kleine ‘workshops’, bijvoorbeeld ‘handen aan het bed’ (een aantal basisvaardigheden m.b.t. zaken die veel voorkomen bij mensen die bij ons verblijven), ontruimingsoefeningen met onze huismeester en oefenen met luisteren zonder oordeel. Praktische en inhoudelijke bijeenkomsten wisselen we zoveel mogelijk af, zodat eenieder zich goed toegerust kan voelen op het dynamische werk in het hospice, dat veel flexibiliteit vraagt!